MASALLARIN ÇOCUKLARA KATTIKLARI

Masalların Çocuklara Kattıkları

1) Masal nedir?

2) Çocuğun yaşına uygun masal seçimi nasıl yapılır?

3) Masallar ve çocuk gelişimine etkileri

MASAL NEDİR?

Genellikle halkın yarattığı, ağızdan ağıza, kuşaktan kuşağa sürüp gelen, çoğunlukla olağanüstü durum ve olayları yine olağanüstü kahramanlara bağlayarak anlatan halk hikâyelerine masal denir.

Çoğunlukla çocuklar istediği için ve uykuya daha rahat dalabilmeleri için anne ve babalar çocuklarına masallar anlatırlar. Çocuklarımıza anlattığımız bu masalların uyku getirmenin dışında o kadar çok faydası vardır ki aslında…

Masallar sayesinde çocuklarımıza yol göstermiş oluruz. Masal anlatarak her şeyden önce çocuğunuzla birlikte verimli vakit geçirmiş oluyorsunuz. Çalışan anne ve babalar için yatmadan önce çocuğuna masal anlatmak paha biçilemez bir birliktelik zamanıdır.

Masal anlatarak çocuğunuzun iyi bir dinleyici olmasını sağlayabilirsiniz. Dikkat problemi olan çocuklar masallarla, daha iyi bir dinleyici olabilirler.

Masal anlatarak çocuğunuzun kelime dağarcığına birçok kelime ekleyebilirsiniz. Çocuğunuzun yaptığı hataları düzeltmek için ve vermek istediğiniz olumlu mesajları uygun bir dille anlatabilmek için, ona masallar anlatabilirsiniz.

Yalnızca var olan masalları değil aynı zamanda kendiniz de masallar üretebilirsiniz. Bu sayede günümüzde karşılaşabileceği tehlikeli durumlar karşısında nasıl davranması gerektiğini çocuğunuza benimsetebilirsiniz.

Çocuğunuza masal anlatırken zaman zaman duraksayarak masaldaki kahramanın ne yapması gerektiğini konuşabilirsiniz. Böylece çocuğunuzun problem çözme becerisine katkıda bulunmuş olursunuz.

Çocuğun yaşı büyüdükçe masalı anlatmanın haricinde bir kitaptan okuyarak, kitaba olan ilgisinin artmasına yardımcı olabilirsiniz. Özellikle küçük çocuklar için üretilmiş resimli masal kitapları çocuk henüz okuyamasa da kitap sevgisinin kazanılmasında büyük fayda sağlar.

Çocuğun yaşına uygun masal seçimi nasıl yapılır?

Anlatacağınız masalın çocuğun yaşına uygun olması gereklidir. Çünkü bazen korkutucu masallar çocuğunuzun yaşına uygun olmayabilir, ya da masaldaki karakter çocuğun ilgisini çekmeyebilir.

1 ile 3 yaş arasındaki çocuklar için eğlenceli masalları tercih etmelisiniz. Konu akıcı olmalı. Küçük çocuklar için en uygun olanı kısa ve akıcı kelime dağarcığının gelişmesine katkıda bulunabilecek masallardır. Kedi, köpeklerin bulunduğu kuşların konuştuğu masallar oldukça ilgilerini çeker.

3-4 yaş arasındaki çocuklar artık daha uzun masalları takip edebilirler. Bazı olumsuz durumların farkına varabilirler. Seçici davranarak bazı kahramanların bulunduğu küçük öğütler veren masallar anlatabilirsiniz.

4-5 yaşındaki çocuklar artık neyin gerçek neyin hayal olduğunun farkındadırlar. Bu yaş aralığındaki çocuklarınız masal dinlerken çok fazla soru sorarlar. Olumlu ve olumsuz durumların farkına vararak kendilerince çıkarımlarda bulunabilirler.

MASALLAR VE ÇOCUK GELİŞİMİNE ETKİLERİ

Genellikle kız çocuklar kız, erkek çocuklar erkek karakterlerle özdeşleşerek ilerideki kişiliklerinin temellerini atarlar. Kabaca 4-5 yaşına gelmiş bir çocuk masallarda anlatılan birçok olayın aslında gerçek olmadığını bilir. Zaten bu amaçla masallara başlarken söylenen ve ‘bir varmış bir yokmuş’ diye başlayan tekerlemelerin amacı da çocuklara bu mesajı vermektir.

Bunu yanı sıra masal anlatan kişinin de çocuğa zaman zaman olağanüstü olayların sadece masallarda olacağını söylemelerinde fayda vardır. Aslında çocukların masallardan almaları gereken şey onların hayal dünyasına hitap ederek, onların dünyasına girerek ki bu şekilde daha eğlenceli ve kolay öğrenirler, gerçekte nasıl biri olmaları gerektiğinin ipuçlarını vermektir.

Günümüzde yoğun iş tempoları nedeniyle anne babalar çocuklarına masal okumak için vakit bulamamaktan yakınmaktadırlar. Ayrıca çizgi filmlerin ve dizilerin hayatımıza girmesiyle birlikte çocuklar masal okumak yerine bu tip programları seyretmeye ağırlık vermektedir.

Üstelik çocukların bazen kendilerine hitap etmeyen dizi ve programları seyretmeleri veya şiddet içeren ve doğru mesajlar vermeyen çizgi filmleri izlemeleri henüz kişilikleri yeni gelişmekte olan bu çocukların yanlış figürlerle özdeşleşmesi sorununu gündeme getirmektedir. Örneğin 6 yaşında, şiddet içerikli davranışları nedeniyle değerlendirmem için getirilmiş bir çocuğun ‘Büyüyünce ne olacaksın?’ şeklinde yönelttiğim soruya ‘Mafya babası’ cevabını vermesi hayli düşündürücüdür. Üstelik bu tip örneklere hiç azımsanamayacak sıklıkta rastlamaktayız.

“Masal dinlememiş çocuklar büyüdüklerinde kedi resmini bile cetvelle çizerler.”

CEMAL SÜREYYA

Hakkımda


Özgeçmişim  



Özgeçmişim,hakkımda,info,ben kimim,anasınıfı öğretmeni,
Ben Ani Manas Özsimonyan 1982 yılında İstanbul'da dünyaya geldim. Eğitim hayatım boyunca başarılı bir öğrenci oldum. Öğrencilik yıllarımdan beri en büyük hayalim olan anasınıfı öğretmenliğini eğitim sisteminin azizilği yüzünden biraz geç okuyabildim. Kolej mezunu olmam ilk etapta üniversitede istediğim branşı seçmemi engelledi. Bu sebepten Yeditepe Üniversitesi Turizm Otelcilik bölümünü okudum. Ama en büyük hayalimi gerçekleştirmek için pes etmeye hiç niyetim yoktu. Seneler sonra karşıma çıkan bir umut ışığı ile açıktan meslek lisesi okuma şansı doğdu ve böylelikle Natuk Birkan Pratik Kız Sanat Okulunda çocuk gelişimi okudum ve hemen ardından Nişantaşı Üniversitesi Çocuk Gelişimi bölümünü bitirdim.10 sene boyunca Özel Evrim Okulunda ana sınıfı öğretmenliği yaptım.

Anasınıfı öğretmeni olarak;


  1. Çocukların motor becerilerini kazandırmak, temel kavramları öğretmek, öz bakım kabiliyetlerini geliştirmek ile sorumluydum. Çocukların zihinsel yönden gelişmelerini sağlayacak konuları, çocukların anlayacağı şekilde (örneğin; oyun, müzik, hikaye anlatma, şarkı söyleme, çeşitli çizim, resim ve model yapma gibi faaliyetlerle el becerilerini geliştirme )günlük yaşantılardan örneklerle anlattım.
  2. Kalem tutma, oyuncaklarını kullanmayı öğrenme ve el becerilerini geliştirmelerinde yardımcı oldum.
  3. Çocukların ilgi ve yönelişlerini anlamaya ve geliştirmeye çalıştım, kendilerine güvenmelerini, cesaretli olmalarını ve kendi başlarına hareket edebilmelerine katkıda bulundum.
  4. Çocuklar için gözlem dosyaları tutup velilere çocuklarının dönem içerisindeki gelişmeleri hakkında bilgiler verdim.
  5. Çocuklara okuma yazmaya hazırlık çalışmaları yaptırdım. Amacım kendime hedef olarak benimsediğim alanda çocukların hayata en iyi şekilde başlamalarını sağlamaktı. Bu konuda kendimi biraz daha geliştirmek ve günümüzde artık çocukların da stres kavramıyla tanışmaları nedeniyle onların yorgunluktan arınıp, rahat, huzurlu kendileriyle ve çevreleriyle barışık ve öz güveni yüksek bireyler olarak yetişmelerine yardımcı olmak amacı ile Çocuk Yogası Eğitmenliği eğitimi aldım.

Bu Bloğu Açmakta Ki Amacım



Ana-babaların, çocuk yetiştirirken karşılaştıkları zorluklarla başa çıkmalarına yardımcı olmak ve bu konuda yeni bakış açıları geliştirmelerini sağlamak amacı ile bu bloğu açma kararı aldım.

Kuşkusuz, sihirli ve etkili tek bir çocuk yetiştirme formülünden söz etmek mümkün değildir. Bu nedenle ana-babaların yaklaşımları, her çocuğun ihtiyaçlarına ve mizaç özelliklerine uyum gösterecek şekilde farklılaşmalı dır.

Her çocuğun farklı olması nedeniyle, sorunların tek çözümü olmadığı gibi; sorunların da tek bir yanıtı yoktur. Zorlukların daha kolay aşılmasına katkıda bulunmak üzere hazırlanan bu bloğun amacı çocuk yetiştirme konusunda duyarlılık kazandırmaktır.

Ancak deneyimler, kendinden sonra gelen farklı bir deneyime kadar değerlidir. Bu nedenle, tüm bilgilerde olduğu gibi, buradaki bilgilerin de değişmeye ve tartışmaya açık olduğunu vurgulamak isterim.

Bu bloğ'un tüm çocukları daha iyi TANIMAYA ve daha da önemlisi ANLAMAYA YARDIMCI OLACAĞINI ÜMİT EDİYORUM.


Eğer bir gün yolunuzu kaybederseniz bir çocuğun gözlerinin içine bakın çünkü bir çocuğun bir yetişkine öğretebileceği her zaman üç şey vardır:Nedensiz yere mutlu olmak,her zaman meşgul olabilecek bir şey bulmak ve elde etmek istediği şey için var gücüyle dayatmaktır. 

Paulo Coelho